17/03/2019

Schiedam - In de Middeleeuwen werd het klootschieten verboden, omdat het gevaarlijk was. Ook op kolven en kaatsen kwam een straf te staan. ,,Als je betrapt werd, moest je je hoed inleveren. En dat betekende in die tijd nogal wat!'' zegt Will van Wijk. Nog steeds is het klootschieten niet zonder risico. Daarom worden maximale veiligheidsmaatregelen getroffen. Er mag geen kloot geschoten worden zonder dat de werper waarschuwt. De leden van de deelnemende teams ontfermen zich over argeloze voorbijgangers, zodat niemand door de met lood gevulde houten bal getroffen kan worden.

Achttiende keer

Zaterdag 6 april is het weer zo ver. Lions Club Schiedam houdt voor de achttiende keer het Schiedamsche Klootschietkampioenschap. Het waren in 2001 onder anderen een onderwijzer en een huisarts die het initiatief namen – en ze zitten nog steeds in de organisatie. Onderwijzer Will van Wijk en oud-huisarts Charles Zuiderweg vormen samen met oud-wethouder Luub Hafkamp, oud-commissaris Piet van den Hengel en ondernemer Piet Jongepier de vaste kern van de Klocie (de Klootcommissie).

Tot zaterdag 6 april!