Irado-chauffeurs nemen inwoners Blijhof dagje mee

SCHIEDAM - NL Doet betekent voor de medewerkers van Irado sinds het begin van deze eeuw een dagje extra 'op de wagen'. Maar ook een bijzondere dag, want vandaag gingen er gasten mee in de auto's.

Speciale gasten. Op initiatief van de Lions Club, afdeling Schiedam waren vandaag de inwoners van de Blijhof-huizen in de Zijlstraat en de Burgemeester Honnerlage Gretelaan uitgenodigd een dagje mee te rijden.

Zo'n vijftig mensen met een verstandelijke beperking stapten vanmorgen vroeg in, ook een groep uit Maassluis. "We spraken om half negen af, maar om acht uur zijn onze mannen er dan al", vertelt directeur André Hertog. "Ze vinden het leuk, joh, een dag met hun gasten op stap."

De Irado-chauffeurs haalden de wagens op aan de Fokkerstraat en pikten daarna hun gasten op. Irado had veertien auto's beschikbaar, plus nog enkele busjes. "De een wil op de grote auto, maar er waren er ook die liever in een busje zaten', aldus Hertog. "Misschien vonden ze de grote wagens te groot." Sommigen konden ook fysiek moeite de opstap in de vrachtwagen maken. Onder de Irado-chauffeurs mensen die al vele jaren op hun vrije dag met de tocht meerijden, maar ook enkele nieuwe gezichten.

Vanuit Schiedam en Maassluis was het vervolgens naar Brielle, waar he gezelschap, inclusief begeleiders en chauffeurs wel zo'n zeventig mensen, ontvangen werden bij watersportvereniging Nautica. Daar was een uitgebreid programma, patat, een diskjockey. De Irado-chauffeurs deden en half uur mee, dronken een bak koffie en reden de wagens terug. De mensen van de Lions Club zorgden vanmiddag voor het vervoer terug in busjes.

Hoogtepunt van de dag? "Ja, met die mensen onderweg zijn hè. Onderweg toeteren. Een van de jongens in mijn auto was vandaag nota bene jarig." Het werd een feestje, ook voor Hertog die het dan ook gewoon tof vindt weer eens een dagje op de vrachtwagen achter het stuur te zitten. En voor Irado betekent de dag een gelegenheid om als bedrijf, als werknemers iets goed te doen voor de stad. "We komen gewoon allemaal blij thuis."